Jongeren (12-18 jaar)

De leeftijdsfase van 12-18 jaar is een complexe en uitdagende periode in het leven van een jongere. Tijdens deze jaren onderga je aanzienlijke veranderingen en transities, zoals de overgang naar de middelbare school, het begin van de pubertijd, mogelijk je eerste bijbaantje en de ontwikkeling van meer onafhankelijkheid. Het is een periode waarin je begint te ontdekken wie je bent en wat je wilt in het leven. Dit kan gepaard gaan met diverse uitdagingen, zoals stress, schoolgerelateerde problemen, conflicten met ouders, peer pressure, emotionele ups en downs, angsten, piekeren en identiteitsvragen.

Tijdens deze fase kunnen veel vragen, zorgen en onzekerheden ontstaan. Het kan soms moeilijk zijn om hierover te praten. Het kan zijn dat je ook helemaal niet zit te wachten op hulp van/een gesprek met iemand die je totaal niet kent. Dit is heel begrijpelijk. Toch kan het juist nuttig en fijn zijn om met iemand te spreken die jouw situatie vanuit een onpartijdig perspectief kan benaderen, kan helpen om de uitdagingen aan te gaan en tijdelijk de steun kan bieden die jij nodig hebt om weer verder te gaan en te zorgen voor een betere kwaliteit van leven.

Bij Schaap je toekomst beginnen we met een intake, waarin we de specifieke kwesties en behoeften die jij op dit moment ervaart, uitgebreid bespreken. Vervolgens werken we samen aan het opstellen van een begeleidingsplan dat volledig is afgestemd op jou als individu. Hierin vind ik het heel belangrijk om te bekijken over welke kwaliteiten jij allemaal beschikt en hoe we deze in kunnen zetten om een manier te vinden om met jouw uitdagingen om te gaan. Dit begeleidingsplan omvat een combinatie van gesprekstherapie, praktische methoden en verschillende materialen.

Belangrijk is dat de begeleiding aansluit bij jou, wat betekent dat we na elke sessie evalueren wat wel of niet effectief is en rekening houden met jouw voorkeuren en doelen. Tijdens dit proces streven we ernaar om een gezonde balans te behouden, zodat je voldoende tijd hebt voor jouw hobby’s, sociale activiteiten, schoolwerk en andere vrijetijdsbestedingen.

Gedurende de begeleiding houden we regelmatig contact om de voortgang te monitoren en ervoor te zorgen dat de begeleiding blijft aansluiten bij jouw behoeften. Tussentijds plannen we een evaluatiegesprek om de effectiviteit van de begeleiding te bespreken en, indien nodig, aanpassingen door te voeren.